všetky aktuálne akcie a aktivity detí zverejňujeme na FB stránke Materskej školy 

www.facebook.com/groups/686536131511481  

   

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Viete, čo by malo vedieť dieťa, ktoré ide do školy?

- malo by si pamätať niekoľko básničiek a riekaniek, vedieť svoje meno, vek, adresu, na ktorej býva.

 - s pomocou názoru by malo sčitovať a odčitovať do 20, poznať čísla od 0-20 a vedieť určiť ich poradie.

 - orientovať sa v priestore, vie, kde je vpravo, vľavo, hore, dole, vpredu, vzadu.

 - mať čistú výslovnosť a plynulo hovoriť, dieťa by nemalo mať problémy s výslovnosťou niekt.hlások, nezajakávať sa pri reči.

 - plynulo prerozprávať udalosti, ktoré zažilo, alebo príbeh, který si vypočulo, prerozprávať obsah krátkej rozprávky a porozumieť jej obsahu, vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách.

 - odpovedať na otázku, keď sa ho pýtajú.

 - nakresliť postavu i s detailami ( oči, riasy, uši, vlasy, prsty… primerane svojmu veku, ťahy kresby sú plynulé, línie pevné a neroztrasené, svalstvo ruky je pri práci uvoľnené.

 - dieťa vie nakresliť geom.tvary podľa predlohy, vie vystrihnúť tvar podľa predkreslenej čiary.

 - vedieť sa odlúčiť od rodičov, nemalo by mu robiť problémy prispôsobovať sa novému prostrediu.

 - cítiť sa dobre v kolektíve det,vyhľadávaťich-uznávať dospelú autoritu a dokázať sa jej podriadiť.

 - vydržať sedieť pri jednej činnosti 20 min.a zadané úlohy dokončiť, nezačínať neustále niečo nové, neodbiehať.

 - mať chuť učiť sa, často sa pýtať na písmená, číslice, zaujíma sa o učenie a chce vedieť viac.

 - vedieť sa samostatne obuť a obliecť, pozapínať gombíky a zaviazať si šnúrky.

 - poznať zákl.farby a geometrické tvary.

 - vedieť sa samostatne najesť a obslúžiť na WC.

 - dieťa nie je agresívne, spory medzi deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti.

 


Ako uľahčiť svojmu dieťaťu začiatok školskej práce? 

  •  vyžadujte od neho jasnú a správnu odpoveď.
  •  veďte dieťa,aby kľudne a pozorne počúvalo rozprávky.
  •  vyžadujte, aby reagovalo hneď na vhodne zadanú úlohu dôsledne sledujte jej splnenie.
  •  sústreďte dieťa na vykonanú prácu a nedovoľte mu, aby sa zaoberalo  vedľajšími činnosťami.
  •  zvykajte ho na to, aby dohralo začatú hru,dokončilo rozobratú prácu
  •  veďte ho k návyku, aby denne vykonávalo drobné domáce úlohy a práce.
  •  vyžadujte, aby si po hre upratalo hračky, po obede odložilo príbor a riad.
  •  veďte ho pozdraviť sa, poprosiť, poďakovať, slušne sa správať najmä k starším ľuďom.
  •  veďte ho k tomu, aby si pri hre a prechádzkach všímalo kvety, zvieratká, veci a zmeny okolo seba.
  •  veďte ho k návyku, aby chodilo v pravidelnom čase spávať, aby pravidelne vstávalo, stravovalo sa, zachovávalo hygienu, aby si vždy umývalo ruky pred jedlom a po návšteve WC.

 


Čo má vedieť predškolák...

Kritériá školskej zrelosti (zdravotný stav, pohybový vývin, mentálny vývin, sociálna a emocionálna zrelosť):
Dieťa je:

  • telesne zdatné, fyzicky zdravé, zvláda udržiavanie rovnováhy, cvičenie podľa hudby, individuálne cvičenie aj základy niektorých športov
  • primerane narába ceruzkou, má dostatočne rozvinutú jemnú motoriku, kreslí postavu, geometrické tvary, napodobňuje písmenká
  • pozná a pomenuje základné farby, odtiene a doplnkové farby
  • správne diferencuje a pomenuje základné geometrické tvary (▲, ■, ●, ▌)
  • orientuje sa v priestore (vpravo, vľavo, hore, dole, pod, nad, pri, vedľa, najvyššie, najnižšie, najbližšie, najďalej)
  • rozoznáva chute (slané, sladké, kyslé, horké, štipľavé)
  • diferencuje vône a zápachy (vôňa kvetov, jedál, hniloby, benzínu)
  • vie porovnať predmety podľa veľkosti (väčší – menší, najväčší – najmenší)
  • zistí aj malé odlišnosti predkladaných predmetov, kresieb (▲ - ∆, █ - ▌)
  • vie si úmyselne zapamätať báseň, pieseň, zreprodukuje vypočutú rozprávku svojimi slovami, zopakuje číselný rad
  • má presnejšie informácie o okolitej realite (prostredie doma, škôlka, okolie domu, obchody, ihriská, životné prostredie..)
  • začína tvoriť všeobecnejšie pomenovania predmetov, vecí (jablká+hrušky = ovocie a pod.)
  • má vytvorený pojem čísla (3 bábiky, 3 autíčka – rovnaký počet)
  • ovláda počítanie do 10
  • rieši základné sociálne situácie (nakupuje, vie, ako si ošetriť ranu, zvláda detský konflikt)
  • ostane dlhší čas bez matky, rodičov, mimo domova
  • udrží pozornosť 15 min. pri jednej činnosti
  • má dostatočne rozvinutú slovnú zásobu (komunikuje s vrstovníkmi, dospelými; a to nielen so známymi)
  • má čistú výslovnosť bez porúch (môže sa tolerovať výslovnosť „r“)

    Pozn.: Už 4 – 5-ročné dieťa má vyhranenú lateralitu (stranovú orientáciu u dieťaťa, ktorú podmieňuje funkčná prevaha jednej mozgovej hemisféry nad druhou; výsledkom je pravorukosť, ľavorukosť alebo ambidextria). Preorientovávanie dieťaťa môže spôsobiť zajakavosť, sekundárne pomočovanie a iné neurotické prejavy. 

 


Najčastejšie chyby rodičov vo výchove...

Odborníci na výchovu detí sa pokúšajú stanoviť, ktoré kľúčové chyby súčasní rodičia pri výchove robia. Skúsme si ich zosumarizovať:

  • Nedostatok lásky - bez nej dieťa rastie ako kvety bez vody. To je tá životodarná sila, ktorá robí človeka človekom. Dáva mu pocit naplnenia a istotu.
  • Nedostatok času pre dieťa - rodičia sú často sebeckí a egoistickí. Deti a ich problémy sú často tou poslednou vecou. Čas, ktorý nie sme s deťmi je premárneným časom rodiča. Je to najdrahšie premárnený čas, aký môže rodič mať.
  • Porovnávanie vlastného dieťaťa s ostatnými. Každé dieťa je jedinečné, ale rodičia často chcú od svojho dieťata dokonalosť, a preto svoje dieťa porovnávajú s inými deťmi, aby im mohli pripomenúť, že tie iné deti sú lepšie, šikovnejšie, múdrejšie..
  • Pokus realizovať cez svoje deti sny, ktoré sa im samotným nepodarilo naplniť. Rodič bol tiež niekedy dieťaťom a mal svoje sny a túžby. NIektoré sa mu podarilo splniť, iné nie. Preto sa neraz stáva, že sa pokúšajú svoje sny realizovať cez vlastné deti. Rodič sníval voľakedy o medicíne a keďže sa mu sen nenaplnil, tlačí vlastné dieťa do toho, aby študovalo medicínu napriek tomu, že na to nemá predpoklady a chýba aj záujem dieťaťa.
  • Podceňovanie vlastného dieťaťa a jeho schopností. Chybou je, že rodič demotivuje svoje dieťa neustálou kritikou a upozorňovaním, že aj tak na nič nemá, že je najhoršie, najhlúpejšie..
  • Málo pochvaly a oceňovania. Rodičia neraz zabúdajú svoje dieťa pochváliť za každý postup a polepšenie sa v niektorej oblasti. POchvala je vždy spojená so zlepšovaním sebavedomia a sebadôvery dieťaťa.
  • Neschopnosť vymedziť dieťaťu mantinely a strata autority. Dieťa potrebuje pre svoj rozvoj poznať, kde sú jeho hranice v správaní, konaní. Ak rodič nie je schopný stanoviť dieťaťu jasné pravidlá, nemôže očakávať, že sa dieťa samé od seba bude správať a konať tak, ako očakáva. Rodič musí vedieť dieťaťu povedať v príslušnú chvíľu aj "áno", ale kde treba aj "nie". Rodič musí vedieť dodržať slovo, ktoré dá, inak prichádza o autoritu.
  • Prenášanie konfliktov na dieťa. V rodinách, kde bývajú konflikty medzi manželmi, či partnermi sa stáva, že rodičia si vybíjajú svoju zlosť na deťoch. Je to prejav ich nevyzretosti a slabosti. Hľadajú si slabšiu obeť svojho hnevu či neúspechu.
  • Priskoré vťahovanie dieťaťa do sveta dospelých. Vo výchove dieťata má všetko čas a poriadok. Aj dieťa má do sveta dospelých prenikať postupne. Nejeden rodič ponúkne pohár piva už sedemročnému dieťaťu, necháva ho bez kontroly pri sledovaní televízie, surfovaní po internete po nevhodných stránkach a pod.
  • Kupovanie si dieťaťa darčekmi, alebo peniazmi. Rodičia, ktorí nemajú čas na výchovu, si neraz svoje deti chcú nakloniť darmi, alebo peniazmi. Nejeden si tak chce kúpiť lásku dieťaťa. Tak toto je vec, ktorú si nekúpite v žiadnom obchode.

PhDr. Ľubomír Pajtinka
Zdroj: Rodina a škola, február 2008, str. 27 


Čo by mal rodič naučiť svoje deti?

  • Mal by ich naučiť milovať dobro, lásku, múdrosť a život ako taký
  • Mal by ich naučiť poznaniu, že nemôžu nikoho donútiť , aby ich mal rád, môžu len dovoliť, aby ich tí druhí milovali
  • Mal by ich naučiť, že najcennejšie v živote nie je to, čo majú, ale koho majú vo svojej blízkosti
  • Mal by ich naučiť, že nie je vždy dobré porovnávať sa s inými, lebo každý bude raz súdený za seba a svoje skutky a nebude sa porovnávať, či bol bohatší alebo lepší, ako iní
  • Mal by ich naučiť, že bohatý nie je ten, kto má najviac peňazí a materiálneho bohatstva, ale ten, kto potrebuje najmenej
  • Mal by ich naučiť odpúšťať, naučiť, že jestvujú aj ľudia, ktorí ich veľmi milujú, ale nedokážu svoje city vždy vyjadriť
  • Naučte ich, aby vedeli, že trvá len pár sekúnd počas ktorých môžeme ľuďom, ktorých milujeme spôsobiť bolesť a hlboké rany, ale trvá veľmi dlho, kým sa rany zahoja
  • Naučte ich rešpektovať druhých ľudí a ich názory a kultúru
  • Naučte ich rozumieť sebe a svojej rodine, naučte ich kto je ich najbližším človekom
  • Naučte ich rozumieť hodnotám a osvojovať si ich
  • Naučte ich, že život nie je samozrejmosť, samozrejmosť nie je ani mať rodinu a rodinné zázemie, preto si zasluhujú ich dobro a pozornosť nielen rodičia, ale aj starí rodičia a predkovia, ktorí sa postarali o ich existenčné podmienky
  • Naučte ich, že za peniaze si môžu kúpiť všetko, okrem zdravia, múdrosti, skutočnej lásky, priateľstva a dobra.

Zdroj: Rodina a škola, február 2010, str.10




Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode